Strona główna :: ARCHIWUM :: FESTIWAL SZEKSPIROWSKI :: VII FESTIWAL SZEKSPIROWSKI





VII MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL SZEKSPIROWSKI, 2-9 sierpnia 2003



unia.jpg




festiwal program_m.jpg



Wydarzeniem VII festiwalu był spektakl „INNA BURZA” (OTRA TEMPESTAD) - Teatru BUENDÍA, z HAWANY, na KUBIE

TEKST: Raquel Carrió i Flora Lauten, na podstawie sztuk Williama Shakespeare’a i legend Afro-Karaibskich (Santeria).

OBSADA: José Antonio Alonso, Dania Aguerreberez, Kenya Bernal, Dayana Contreras, Sandor Menéndez, Yanell López, Sandra Lorenzo, Indira Valdés, Alejandro Alfonso, Luis Alberto Alonso, Juana García, Carlos Cruz, Ivanesa Cabrera, Cheryl Zaldivar,

REŻYSERIA: Flora Lauten

MUZYCY: Jomary Hechavarria, José del Pilar Suárez, Vidal Ricardo Labarca, Augustin Gomez, Alberto H. Miranda

SCENOGRAFIA i KOSTIUMY : Eduardo Arrocha
ŚWIATŁO : Carlos Repilado
MASKI : Alberto Velázquez

OTRA TEMPESTAD (INNA BURZA) opowiada historie wymyślonych spotkań miedzy postaciami szekspirowskimi i postaciami z mitologii afrykańskiej. Na ulice starego świata - jak na tło epoki - wychodzą Makbet, Hamlet, Shylock, mag Prospero i jego córka Miranda. Sicorax odprawia obrzędy wróżebne na wyspie. Matka Oshun - bogini rzek; Eleggui, która wytycza i niszczy drogi, Oyi – królowej umarłych i Kalibana - syna Chang, wywołuje burzę za pomocą czarów. Statek wyprawy Prospera płynącej do Nowego świata tonie u wybrzeży wyspy i jej uczestnicy zostają uratowani przez córki Sicorax. Jak w labiryncie, gdzie postacie nie wiedza czy umarły czy śpią, jedni zostają zaczarowani, inni się spotykają - wszystko za sprawa Sicorax. Prospero myli Elegguę z gór Kuby z Arielem ze swojego zaginionego królestwa. Hamletowi wydaje się ze Oshun to Ofelia, Shylock myśli, ze jest na Ziemi Obiecanej. Oya uwodzi Makbeta przemieniając się w Lady Makbet. Miranda i Kaliban znajdują miłość w zmienionej fabule. Przedstawienie oparte jest na przemianach i iluzjach, które przekraczają porządek przyczynowo-skutkowy historii, aby dotrzeć do źródła: Laboratorium Prospera jest królestwem latynoamerykańskiej Utopii - snu o Idealnej Republice w świecie sprzeczności, które eksplodują w przestrzeni mitycznej, w której wszyscy są zmuszeni odgrywać, raz za razem, swoje własne iluzje. Stad rytualna śmierć i symboliczne wykorzystanie masek w finale który ostrzega: odziedziczyłem ziemie zdewastowaną przez utopie i krew. Jednak to przedstawienie nie poddaje się tragedii przypisanej do jego postaci, poprzez wykorzystanie maskarady, która umożliwia przemiany, grę słów, ironię, parodię i łączenie różnych rodzajów sztuki. Pozorna sprzeczność między tragedią i maskaradą pozwala opisać refleksje nad dziedzictwem i adaptacją kulturową na Kubie.


Cuba_3_sm.jpg



Doceniona przez krytykę od Madrytu po Melbourne, a także w zrekonstruowanym teatrze Globe w Londynie oraz na Maurier Stage Festival w Toronto twórcza adaptacja Szekspirowskiej Burzy jest magiczną mieszanką opowieści i fizycznej wirtuozerii, stworzoną przez grupę 20 aktorów i muzyków. Opowiada historię tajemniczych spotkań pomiędzy postaciami z 6 różnych sztuk szekspirowskich a bóstwami mitologii Afro-Karaibskiej (Orishas). To gra, maskarada, rytuał, w którym nie ma zwycięzców i pokonanych, ale wszyscy są zaklęci, uwiedzeni przez magię teatru. “Inna Burza” to także, poprzez metaforę zaklętej wyspy, refleksja nad utopią, władzą, miłością i kondycją ludzką.

“...Żartobliwy, niesamowity, wyczerpująco akrobatyczny Buendia to mocne przeżycie...”
The Independent, UK

“... to popis wytrzymałości fizycznej i wyobraźni. Scena wypełniona jest obrazami i dźwiękami Kuby: tropikalne ptaki, bębny, potwory, powstają z przeplatających się ciał i masek...”
The Herald, UK

„...Hawana wczorajsza, Hawana dzisiejsza, intensywna eksploracja tożsamości stworzona z fantazji, piękna, dźwięku i obrazów, oszałamia i zachwyca...”
Revista Tablas, Hawana, Cuba, 1999


Zespół Buendia Havana zaprezentuje w Gdańsku również koncert tradycyjnej muzyki kubańskiej. W programie m.in. bolera, rumby i guaguancó, salsy, merengue.




SPEKTAKLE VII MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZEKSPIROWSKIEGO
Trójmiasto, 2-9 sierpnia 2003.



Spektakl wyróżniony w Konkursie na najlepszą inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira w sezonie artystycznym 2002/2003 - "Wieczór Trzech Króli" w reżyserii Katarzyny Deszcz - Teatr Ludowy z Nowej Huty, Polska (2, 3 sierpnia, Teatr Wybrzeże)


"Otra Tempestad" (Inna Burza) w reżyserii Flory Lauten - Teatro Buendia z Hawany, Kuba (4, 5 sierpnia, Teatr Wybrzeże)

Cuba_9.jpg




"Tymon Ateńczyk" w reżyserii Very Sturm - Teatr Shakespeare und Partner z Bremy, Niemcy (6, 7 sierpnia, Teatr Wybrzeże)

Niemcy_timon4.jpg




"Hamlet.Sny" w reżyserii Andrieja Żołdaka - Państwowy Ukraiński Teatr Dramatyczny im. Tarasa Szewczenki w Charkowie, Ukraina

Ukraina_hamlet-02.jpg




„Sen Nocy Letniej” w reżyserii Kaliu Komissarowa - Teatr Bałtycki Dom, Sankt Petersburg, Rosja


"Stracone Zachody Miłości" w reżyserii Gienadija Trostianieckiego - Rosyjski Teatr Dramatyczny z Rygi, Łotwa


PODCZAS VII EDYCJI FESTIWALU ROZPOCZĘLIŚMY nowy projekt edukacyjny pod nazwą SCENA OFF


PREZENTACJE:

"Sen Nocy Letniej" - Państwowa Akademia Sztuk z Sankt Petersburga (5, 6 sierpnia)

"Sen Nocy Letniej" - reżyseria Joyce Deans - Szkocka Królewska Akademia Muzyki i Dramatu (Royal Scottish Academy of Music and Drama) z Glasgow, Wielka Brytania (8 sierpnia)

"Ryszard III" - reżyseria Robin Sneller, Szkocka Królewska Akademia Muzyki i Dramatu (Royal Scottish Academy of Music and Drama) z Glasgow, Wielka Brytania (9 sierpnia)

"Romeo i Julia" - Stowarzyszenie Teatralno Edukacyjne "Wybrzeżak", Gdańsk, Polska


WARSZTATY TEATRALNE, WYKŁADY 4-9 sierpnia

Teatr Shakespeare und Partner z Bremy
Szkocka Królewska Akademia Muzyki i Dramatu
Państwowa Akademii Sztuk z Sankt Petersburga
Polskie Towarzystwo Szekspirowskie

Stowarzyszenie Teatr Znak - warsztaty teatralne dla młodzieży (Stocznia)



IMPREZY TOWARZYSZĄCE:


WYSTAWA: „Szekspir w obrazach”

projekty scenografii i kostiumów gdańskiej ASP i fotografie teatralne Kena Reynoldsa, foyer Teatru Wybrzeże
Wystawa prezentuje najlepsze prace studentów ASP w Gdańsku skupionych wokół pracowni scenografii kierowanej przez prof. Andrzeja Markowicza, wybitnego scenografa, reżysera i pedagoga. Modele scenograficzne oraz projekty kostiumów ukazują barwną wizję i wyobrażenie autorów o świecie utworów Williama Szekspira.
Ken Reynolds, wybitny brytyjski fotografik na czarno-białej kliszy uwiecznia gotowe dzieła, już zrealizowane na scenie. Fotografując przedstawienia przygotowane w różnych krajach, ukazuje różnorodność pomysłów na Szekspira, ich dynamikę i rozmach.
Partnerem Wystawy Kena Reynoldsa jest British Council.

przykłady prac Kena Reynoldsa:


Ken_Belyakovich-Macbeth-96-49-1.JPG




Ken_Nekrosius-Macbeth-99-112-10.JPG




Ken_Ninagawa-KingLear-99-234-28-Hawthorne.JPG





KONCERT (I TANIEC ORICHAS): NOC KUBANSKA

Zespól Buendia Habana zagrał koncert tradycyjnej muzyki kubańskiej. Zaprezentowane zostały oryginalne gatunki muzyczne z Kuby: bolero, son, rumba i guaguanc, oraz ich współczesne pochodne - salsa, merengue z Dominikany, i inne rytmy powstałe na bazie kubańskiej i karaibskiej muzyki ludowej. Piosenki i muzyka taneczna. Koncert rozpoczęły bolera, sones i danzones, następnie grana była rumba i guaguanc. Środkowa część koncertu to gra na bębnach Bat – świętych instrumentach religii afrokubanskiej (Santerii). Aktorzy przedstawili taniec Orishas - bóstw z panteonu Yoruba na Kubie. Aktorzy – tancerze dali fantastyczny pokaz tańca i rozpoczęli wspaniała taneczna zabawę w centum nocnego życia Trójmiasta - pod SPATiFFem w Sopocie.





drukuj 



VII Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski 2-9 sierpnia 2003


Pokaż artykuł





  MENU:







Strona główna



Patroni i Mecenasi



Zarząd



Historia



kontakt



ARCHIWUM



Sprawozdania Fundacji



Przetargi



Praca








    SZUKANIE

  


F O R U M
K S I Ę G A   G O Ś C I
K A R T K I
created by sprintnet



  napisz do nas
 
 Odwiedzin: 2649804